تبلیغات

اسلایدر

پارس موتور
پارس موتور
 
قالب وبلاگ
صرف نظر از دوکاتی ktm و برند های مطرح دیگری که خاص ترین های بازار سوپر بایک ها را تشکیل می دهند دو محصول از عامه پسند ترین موتورسیکلتها در این کلاس بی ام و s1000rr و کاوازاکی zx10r هستند که تقریبا از تمامی جهات در یک سطح قرار دارند. ادامه ی مطلب به قیاس این دو رقیب اختصاص دارد. پیش از پرداختن به اصل مطلب گفتنی است که این تست بیرون از پیست مسابقه انجام شده و سعی شده است بیشتر به رفتار خیابانی و جاده ای دو محصول پرداخته شود.

اگر قرار باشد بحث را از ظاهر و طراحی دو وسیله آغاز کنیم باید گفت کاوازاکی در وضعیت مطلوب تری قرار دارد. هرچند که ارائه ی نظر درباره ی طراحی یک محصول میتواند کاملا شخصی و سلیقه ای باشد. اما بی ام و بدلیل استفاده از پلاستیک بی کیفیت نما در قسمت بدنه به طرز فاحشی از امتیاز زیبایی خود در برابر کاوازاکی کم کرده است . نکته ای که لازم است یادآوری شود این است که پلاستیک استفاده شده در بدنه ی بی ام و در حقیقت بی کیفیت نیست.بلکه منظور قسمت های پلاستیکی سیاه رنگ بدنه هستند که بدلیل مات بودنشان به نظر بی کیفیت میرسند و این مورد نمیتواند نظر اکثریت را به خود جلب کند. از این گذشته شکل ظاهری منبع اگزوز در بی ام و میتوانست بسیار بهتر از اینکه هست طراحی شود. البته به این مسئله از زاویه ی دیگری نیز میتوان نگاه کرد. از قرار معلوم طراحان بی ام و برای طراحی فرم و هیبت بی ام و سادگی و نوعی بازگشت به گذشته را مد نظر قرار داده اند در حالی که کاوازاکی شمایلی کاملا مدرن و رو به آینده دارد. این تفاوت را در دیگر بخشهای بدنه نیز میتوان دید. به عنوان مثال بخشی از سرعت سنج بی ام و همانند مدلهای قدیمی آنالوگ میباشد در حالی که در کاوازاکی برای این کار از یک صفحه ی تمام LED استفاده شده است صرف نظر از دوکاتی ktm و برند های مطرح دیگری که خاص ترین های بازار سوپر بایک ها را تشکیل می دهند دو محصول از عامه پسند ترین موتورسیکلتها در این کلاس بی ام و s1000rr و کاوازاکی zx10r هستند که تقریبا از تمامی جهات در یک سطح قرار دارند. ادامه ی مطلب به قیاس این دو رقیب اختصاص دارد. پیش از پرداختن به اصل مطلب گفتنی است که این تست بیرون از پیست مسابقه انجام شده و سعی شده است بیشتر به رفتار خیابانی و جاده ای دو محصول پرداخته شود.

اگر قرار باشد بحث را از ظاهر و طراحی دو وسیله آغاز کنیم باید گفت کاوازاکی در وضعیت مطلوب تری قرار دارد. هرچند که ارائه ی نظر درباره ی طراحی یک محصول میتواند کاملا شخصی و سلیقه ای باشد. اما بی ام و بدلیل استفاده از پلاستیک بی کیفیت نما در قسمت بدنه به طرز فاحشی از امتیاز زیبایی خود در برابر کاوازاکی کم کرده است . نکته ای که لازم است یادآوری شود این است که پلاستیک استفاده شده در بدنه ی بی ام و در حقیقت بی کیفیت نیست.بلکه منظور قسمت های پلاستیکی سیاه رنگ بدنه هستند که بدلیل مات بودنشان به نظر بی کیفیت میرسند و این مورد نمیتواند نظر اکثریت را به خود جلب کند. از این گذشته شکل ظاهری منبع اگزوز در بی ام و میتوانست بسیار بهتر از اینکه هست طراحی شود. البته به این مسئله از زاویه ی دیگری نیز میتوان نگاه کرد. از قرار معلوم طراحان بی ام و برای طراحی فرم و هیبت بی ام و سادگی و نوعی بازگشت به گذشته را مد نظر قرار داده اند در حالی که کاوازاکی شمایلی کاملا مدرن و رو به آینده دارد. این تفاوت را در دیگر بخشهای بدنه نیز میتوان دید. به عنوان مثال بخشی از سرعت سنج بی ام و همانند مدلهای قدیمی آنالوگ میباشد در حالی که در کاوازاکی برای این کار از یک صفحه ی تمام LED استفاده شده است.

از بحث بر سر سلیقه ی طراحان این دو محصول که بگذریم باید بگوئیم که مسئله ی اصلی در مورد سوپربایکها قدرت و عملکرد آنهاست که در وهله ی اول به موتور و توانایی های آن بر میگردد. در این بخش از مقایسه بدون هیچ شکی بی ام و با 20 اسب بخار قدرت بیشتر حرف اول را میزند. هر دو موتور ها 4 سیلندر خطی از نوع DOHC و 16 سوپاپ هستند. جالب اینجاست که از نظر حجم نیز هر دو موتور در یک حد و اندازه اند و بی ام و تنها 1 سی سی حجیم تر است. در چنین شرایطی این سوال پیش می آید که پس علت قوی تر بودن بی ام و آن هم با 20 اسب بخار اختلاف چیست؟ جواب این سوال را فقط و فقط باید در ذکاوت مهندسین بی ام و جستجو کرد. پیستونهای مورد استفاده در موتور بی ام و طول کمتری نسبت به پیستونهای کاوازاکی دارند و در عوض سرعت گردش آنها بیشتر است. قطر سیلندر ها و کورس پیستون در بی ام و به ترتیب 80 و 49.7 میلیمتر هستند و این میزان در کاوازاکی 76 به 55 در نظر گرفته شده است. بنابر این علاوه بر سرعت موتور قطر سیلندر در بی ام و نیز بیشتر از کاوازاکی است و این ویژگی همانطور که میبینید مستقیما به افزایش قدرت موتور بی ام و انجامیده است. موتور بی ام و قادر است 186 اسب بخار و گشتاوری برابر با 79.3 پوند فوت تولید کند اما قدرت و گشتاور موتور کاوازاکی در بیشترین حالت به 163اسب بخار و 79.6 پوند فوت میرسد.


کمبود امتیاز کاوازاکی در قدرت موتور از سوی جعبه دنده جبران میشود. با اینکه جعبه دنده ی کاوازاکی به لحاظ رفتار و پاسخ گویی بهتر از بی ام و عمل میکند اما این مورد به معنی وجود ایراد در جعبه دنده ی بی ام و نیست. آنچنان که گفتیم در این تست سعی بر این است که رفتار کلی دو موتور سیکلت در محیط های خارج از پیست مسابقه مورد بررسی قرار گیرد. بنابر این میتوان مسئله را اینطور بیان کرد که رفتار جعبه دنده ی بی ام و آنقدر که مناسب پیست و مسابقه است به درد استفاده های روزمه و جاده ای نمیخورد. تعلیق و ترمز ها در این دو محصول از نظر کیفی تقریبا در یک سطح و نمیتوان یکی را برتر از دیگری شمرد. اما از لحاظ سواری تفاوتهای بسیاری بین این دو موتور سیکلت وجود دارد که موجب میشود کاوازاکی بعنوان مورد مناسب تر برای تردد های خارج از پیست معرفی شود. در هنگام سواری با بی ام و به طور محسوسی لرزش های موتور به بدنه و در نتیجه به بدن شما منتقل می شود که در استفاده ی روزمره میتواند از لذت سواری آن کم کند. علت این امر فقدان بخشی به نام counterbalancer در موتور بی ام و است که وضیفه ی آن کاهش چنین ارتعاشاتی است. این قطعه معمولا در اغلب سوپربایک ها به چشم میخورد اما مهندسین بی ام و بر این باورند که وجود چنین بخشی در موتور تا حدی از توان وسیله می کاهد. طبق ادعای سازندگان بی ام و علا وه بر عامل قطر سیلندر و کورس پیستون یکی از دلایلی که باعث افزایش قدرت این محصول میشود حذف همین قطعه از موتور است.از طرفی دیگر بدلیل فرم باک هنگام رانندگی با کاوازاکی احساس آزادی بیشتری خواهید کرد. ویژگی که در رانندگی درون شهر یک امتیاز برای آن محسوب می شود.

هر دوی این محصولات دارای ترکشن کنترل هستند با این توضیح که این سیستم در کاوازاکی استاندارد و در بی ام و آپشنال میباشد. پیش از پرداختن به محاسن و معایب ترکشن کنترل در این دو موتورسیکلت بد نیست بدانید نخستین کمپانی در میان موتورسیکلت سازان که در محصولاتش از سیستم ترکشن کنترل استفاده کرد دوکاتی بود. اما کاوازاکی اولین تولید کننده ایست که این سیستم را به طور استاندارد بر روی محصولاتش عرضه میکند و این مورد بر امتیاز این محصول می افزاید. اما دو مورد قابل توجه در خصوص بهره گیری از این سیستم یکی این است که سیستم ترکشن کنترل کاوازاکی به نوعی هوشمند تر از بی ام و عمل میکند و دیگر این که این سیستم در بی ام و به صورت آپشنال ارائه میشود که قیمت نهایی موتور سیکلت را نزدیک به 1000 دلار افزایش میدهد.
از سوی دیگر بدون شک یکی از دغدغه های مالکین میزان مصرف خواهد بود و در این خصوص باید گفت بی ام و با اختلاف 1 دهم لیتر در هر 100 کیلو متر پر مصرف تر تشخیص داده شده است که البته تفاوت چندانی به شمار نمی آید. مسئله ی اصلی اینجاست که بی ام و میتواند با بنزین بی کیفیت نیز کار کند که این مورد در طولانی مدت میتواند هزینه های شما را کاهش دهد. اما برای استفاده از کاوازاکی حد اقل اکتان بنزین باید 90 باشد. پیشنهاد آخر هم اینکه اگر به دنبال یک سوپر بایک دو منظوره هستید که از آن به طور روزمره نیز استفاده کنید بدلیل سواری راحت تر وظاهر زیبا تر بهتر است کاوازاکی zx10r را انتخاب کنید. ولی اگر به دنبال یک سوپر بایک بی باک و بی پروا هستید و فقط به پیروزی در پیست فکر میکنید برای خرید بی ام و s1000rr کمترین شکی به دلتان راه ندهید. لازم به یاد آوری است این مدل بی ام و در سال 2009 به عنوان سوپربایک سال شناخته شده است. ضمن اینکه در تست مشابهی که چندی پیش در پیست انجام شد بی ام و توانست امتیاز بیشتری نسبت به کاوازاکی کسب نماید.

[ شنبه 17 اسفند 1392 ] [ 05:03 ب.ظ ] [ محمد رضا عالی پور ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Tempdownload :.

درباره وبلاگ

نظر سنجی
سلام به همه ی دوستان گلم دوستان به نظر شما پست های کدام مدیر بیشتر جلب نظر شما می کند؟



آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
Online User