تبلیغات

اسلایدر

پارس موتور
پارس موتور
 
قالب وبلاگ

ساسان گلفر: شرکت ایتالیایی «دوکاتی» که مرکز آن در بولونیا، ایتالیا قرار دارد و در سال 1926 توسط سه برادر به نام‌های آدریانو، برونو و مارچلو دوکاتی بنیانگذاری شد، این روزها دیگر به شرکت بزرگ خودروسازی آئودی تعلق دارد و جزو زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن به شمار می‌آید. در واقع تا همین یکی، دو ماه پیش «اردیبهشت‌ماه 1391» که آئودی این شرکت را خرید، بخش تولید موتورسیکلت «دوکاتی» مجموعه مستقلی با بیش از 1100 کارمند ثابت بود که درآمد آن در سال 2011 میلادی بالغ بر 480 میلیون یورو می‌شد.

فعالیت این شرکت در ابتدا تولید قطعات دوچرخه بود و تا دهه 1940 سود خوبی از این کار عایدش می‌شد، تا آنکه کارخانه‌هایش در زمان جنگ جهانی دوم بمباران و ویران شد. شش سال بعد از شکست ایتالیای فاشیست و پایان جنگ جهانی دوم، دوکاتی در سال 1950 اولین موتورسیکلت خود را به بازار فرستاد. اولین موتورسیکلت شرکت دوکاتی Cucciolo نام داشت و با موتور 60 سی‌سی و یک کاربراتور 15 میلی‌متری و وزن بدون سرنشین 44 کیلوگرم تا بیش از 60 کیلومتر در ساعت می‌توانست سرعت بگیرد. به زودی موتور Cucciolo که بیش از 200 هزار دستگاه از آن فروش رفت، کنار گذاشته شد و مدل‌های M55 و TL65 به بازار آمدند.

موتورسیکلت‌های شرکت «دوکاتی» بیشتر به واسطه کارآیی بالا، موتورهای چهارزمانه پرحجم خورجینی دو قلو با زاویه 90 درجه (که به همین علت گاهی به جای V-Twin آنها را L-Twin می‌نامند) و طرح سوپاپ موسوم به دزمودرومیک (که باز و بسته شدن سوپاپ آنها بدون استفاده از فنر انجام می‌شود) شهرت دارند.


در حال حاضر موتورسیکلت‌های این شرکت در شش رده مختلف تولید می‌شوند که عبارتند از : مونستر، مولتی استرادا، دیاول، سوپربایک،‌ هایپرموتارد و استریت فایتر.

دیاول


دومین موتورسیکلت از کلاس «کرویزر» دوکاتی (بعد از مدل ایندیانا که در فاصله سال‌های 1986 تا 1990 عرضه شد) قدمت چندانی ندارد.
در واقع برای اولین بار در سال مدل 2011 و در نمایشگاه موتورسیکلت EICMA ماه نوامبر 2010 میلان بود که دیاول رونمایی شد. موتور آن نسخه‌ای از سوپربایک 1198 تستاسترتا با حجم 1198 سی‌سی است که سوپاپ‌هایش اورلپ 11 درجه دارد. موتور چهار سوپاپ دزمودرومیک خورجینی دوقلوی L که با آب خنک می‌شود 162 اسب‌بخار در دور موتور 9500 دور در دقیقه قدرت دارد و گشتاور آن در 8000 دور در دقیقه به 127 نیوتن‌متر می‌رسد.

سیستم انتقال قدرت شش‌دنده با کلاچ هیدرولیک، شاسی از جنس فولاد و آلومینیوم و سیستم تعلیق، چهار سیلندر ترمز برمبو و ترمز ABS استاندارد از ویژگی‌های دوکاتی دیاول است. فاصله دو محور چرخ 159 سانتی‌متر، ارتفاع صندلی 77 سانتی‌متر، وزن خشک 210 کیلوگرم و گنجایش مخزن سوخت 17 لیتر است.‌

علاوه بر دیاول پایه که قیمت آن حدود 17000 دلار است، نسخه‌های Cromo، Carbon و AMG نیز با آپشن‌های بیشتر و قیمت‌های بالاتر فروخته می‌شوند. در بازار آمریکا ظاهراً افراد بالای پنجاه سال علاقه بیشتری به این موتور‌سیکلت نشان می‌دهند و دارندگان موتورسیکلت‌های ‌هارلی دیویدسون، به ویژه «وی- راد»‌های‌ هارلی دیویدسون بیش از پیش جذب این رده از موتورسیکلت‌های دوکاتی می‌شوند.

سوپربایک


موتورسیکلت‌های کلاس «اسپرت» دوکاتی که «سوپربایک» نام گرفته‌اند، در سال‌های اخیر عمدتاً در دو مدل 848 و‌ 1199 ‌‌قرار دارند. مدل 848 که از سال مدل 2008 آمده و جای دوکاتی 749 را گرفته است، موتور خورجینی دوقلو به گنجایش 849 سی‌سی با نسبت تراکم 12:1‌، قدرت 115 اسب‌بخار در 10000 دور در دقیقه و گشتاور 84 نیوتن‌متر در 8250 دور در دقیقه دارد. مدل 848 Evo در سال مدل 2010 معرفی شد و تفاوت آن عمدتاً در بازنگری طرح ظاهری و سیلندر ترمزهای برمبو یک تکه است.

سیستم انتقال قدرت مدل 848 شش‌دنده است و حداکثر سرعت این موتورسیکلت به 256 کیلومتر در ساعت می‌رسد. سوپربایک 1199 ظاهراً حداکثر قدرت موتوری برابر 170 اسب بخار دارد و 134 نیوتن‌‌متر گشتاور. گفته می‌شود که این موتور‌سیکلت با وزن خشک 171 کیلوگرم در مدتی کمتر از 2.5 ثانیه از صفر به یکصد کیلومتر در ساعت می‌رسد و می‌تواند تا 299 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. قیمت پایه مدل‌ها بین 13 تا 18 هزار دلار است.

استریت فایتر


موتورسیکلت‌های کلاس «استریت فایتر» دوکاتی که عمدتاً با همان عنوان‌های Streetfighter یا Streetfighter S از آنها نام برده می‌شود، نوعی موتورسیکلت اسپرت هستند که با حذف برخی تزئینات و انجام تغییراتی، ظاهر تهاجمی‌تر یک «جنگنده خیابانی» را به خود گرفته‌اند. موتورسیکلت‌های «استریت فایتر» - دوکاتی یا غیر از آن، مثلاً برخی مدل‌های تریومف یا Honda X11 عموماً چراغ جلوهای بزرگ گرد، دسته فرمان بزرگ بلند شبیه به موتوکراس و منبع اگزوز کوتاه و سبک و پر سر و صدا برخوردارند.

دوکاتی Streetfighter 848 مدل 2012 با موتور 849 سی‌سی 132 اسب‌بخار و گشتاور 93.5 نیوتن‌متر و نسبت تراکم 13.2:1 ‌و سیستم انتقال قدرت شش دنده و ترمز ABS استاندارد حدود 13000 دلار قیمت دارد در حالی که مدل Streetfighter S با موتور 1099 سی‌سی دو میل سوپاپ رو نسبت تراکم 12.5:1 که قدرتش به 155 اسب‌بخار رسیده است، حول و حوش 20 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

هایپرموتارد


در کلاس «سوپرموتو» یا «سوپرموتارد» قرار می‌گیرد (نوعی موتورسیکلت مسابقه‌ای که برای مسابقه در سه نوع پیست تخت، موتوکراس و جاده‌ای مناسب است) و از سال 2005 در نمایشگاه موتورسیکلت EICMA ‌میلان معرفی و برنده جایزه «بهترین موتورسیکلت نمایشگاه» شد و در سال مدل 2007 عملاً تولید و به بازار فرستاده شد تا با‌هاسکوارنا و KTM رقابت کند. مبدأ این طرح موتورسیکلت دوکاتی نیز پی یر تربلانش بود. Hypermotard 1100 MY09 که در ابتدا به بازار آمد و بعد با تغییراتی به مدل‌های اخیر 1100 Evo SP بدل شد که علاوه بر تغییرات طراحی از سیستم تزریق سوخت زیمنس به جای مارلّی برخوردار است.

موتور 1078 سی‌سی خورجینی 90 درجه دارد با قدرت 95 اسب‌بخار و مثل همه دوکاتی‌های دیگر از سیستم سوپاپ «دزمو» یا دزمودرومیک برخوردار است که با هوا خنک می‌شود. می‌تواند تا 201 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد، با این حال به علت شکل و وضعیت خاصی که راننده روی این موتور دارد و باید صاف بنشیند و نبود شیشه جلو، جریان باد در سرعت‌های بالا چندان خوشایند نیست. سیستم تعلیق بهره‌مند از ضربه گیرهای Sachs/ Öhlins ‌آن را برای بالا و پایین رفتن‌های آفرود مناسب می‌سازد. چرخ‌های مسابقه «مارچزینی» با ترمز دوبل چهار پیستون برمبو دو سیلندر ترمز متصل به دیسک‌های 305 میلی‌متر جلو و یک دیسک 245 میلی‌متر با سیلندر ترمز دو پیستون عقب دارد. سیستم انتقال قدرت شش‌دنده دارد. وزن خشک این موتورسیکلت 172 کیلوگرم است و مخزن سوخت آن 12.4 لیتر گنجایش دارد.

Hypermotard 796 نیز با مشخصاتی نزدیک به مدل حجیم‌تری که در بالا گفته شد، موتور 803 سی‌سی 81 اسب‌بخار دارد و از سال 2009 به بازار آمده است و حدود 10 هزار دلار قیمت دارد، در صورتی که حدود قیمت مدل‌های 1100 پایه 15 هزار دلار است.

مونستر


«هیولا» (یا Il Mostro در زبان ایتالیایی) به رده‌ای از موتورسیکلت‌های دوکاتی گفته می‌شود که در کلاس Naked bike قرار می‌گیرند و مشخصه آنها موتور و شاسی در معرض دید آنهاست. این رده موتورسیکلت‌ها برای اولین بار در سال 1993 با طرحی از میگوئل آنجل گالوتزی به بازار آمدند و در سال 2005 نیمی از کل فروش موتورسیکلت دوکاتی را به خود اختصاص دادند و در حال حاضر دو سوم تولیدات موتورسیکلت «دوکاتی» را تشکیل می‌دهند. این موتورسیکلت‌ها با فاصله دو محور چرخ 144 سانتی‌متر، ارتفاع صندلی 77 تا 80 سانتی‌متر و وزن خالص (بدون سوخت و بدون سرنشین) 168 تا 177 کیلوگرم در ابتدا با مدل‌های M600 ، M750 و M900 به بازار عرضه شدند (حرف اول نشان می‌دهد که در رده «مونستر» قرار دارند و رقم بعدی بیانگرحجم موتور آنها به سی‌سی است) بعداً مدل کم حجم‌تر M400 نیز با قدرت 42 اسب‌بخار به آنها اضافه شد.

موتور این مدل‌ها با آب خنک می‌شد و سیستم انتقال قدرت آنها شش‌دنده بود. در سال 2000 طرح موتورسیکلت‌های این رده از محصولات دوکاتی مورد بازنگری اساسی قرار گرفت و سیستم تزریق سوخت به مدل M900 افزوده شد. از سال 2001 مدل تازه S4 به این رده افزوده شد؛ با موتور مخصوص مدل‌های رده سوپربایک دارای چهارسوپاپ و دیسک ترمز نیمه شناور جلو با چهار پیستون برمبو و چرخ‌های سبک‌تر برمبو. در سال‌های پس از آن مدل‌هایی مانند S4 Fogarty ، S4RS Testastretta (با موتور سوپربایک 999 سی‌سی و سیستم تعلیق جلو و عقب Öhlins و ترمز جلو رادیال) اضافه شد و از سال 2005 مدل S2R Desmodue (با موتور دو سوپاپ دزمودرومیک) با دو حجم 800 و 1000 سی‌سی وارد این رده از مدل‌های دوکاتی شدند.

Monster 620 و Monster 695 در سال‌های 2006 و 2007 عرضه شدند. در حال حاضر مدل‌های 696‌، 796 و 1100 Evo دوکاتی در این رده قرار می‌گیرند. مدل 696 با موتور هوا خنک بیشترین نسبت اسب‌بخار به حجم را در میان موتورهای هواخنک دوکاتی داراست (80 اسب‌بخار در 9000 دور در دقیقه). Monster 1100 که در سال 2008 به بازار آمد بر اساس 696 ولی با حجم 1078 سی‌سی و قدرت 95 اسب‌بخار. قیمت پایه مدل‌های مختلف این خانواده بین 9000 تا 12000 دلار است.

مولتی استرادا


این عبارت که در زبان ایتالیایی به معنی«راه‌های بسیار» است از سال 2003 وارد واژگان دوکاتی شد. موتورسیکلت‌های مولتی استرادا به طور کلی در کلاس «دوال اسپرت» قرار می‌گیرند و ترکیبی از سوپرموتو و اسپرت تورینگ هستند که قرار است روی آسفالت مورد استفاده قرار گیرند ولی ظاهری آفرود دارند.

طرح موتورسیکلت‌های مولتی استرادا را پی یر تربلانش بر اساس طرح قبلی خود به نام «کاگیوا گرن کانیون» ارائه داد. در ابتدا Multistrada 1000DS به بازار آمد (با موتور 992 سی‌سی هواخنک) و بعد مدل 620 نیز به این رده افزوده شد. مدل‌های 1100 و 1100S در سال 2007 از راه رسیدند و در حال حاضر 1200 و 1200S با موتور 1200 سی‌سی که با آب خنک می‌شود و 130 اسب‌بخار قدرت دارد، سیستم انتقال قدرت شش‌دنده با طول کلی 220 سانتی‌متر، فاصله دو محور چرخ 153 سانتی‌متر، ارتفاع صندلی 85 سانتی‌متر، وزن خشک 189 کیلوگرم و مخزن 20 لیتری برای بنزین در رده مولتی استرادا دوکاتی عرض اندام می‌کنند. مدل 1200S نسبت به 1200 سیستم تعلیق بهتر و ترمز ABS دارد. قیمت این دو مدل برای سال مدل 2012 در حدود 17000 و 20000 دلار است.



برگرفته از دنیای خودرو
تصاویر کوچک فایل پیوست تصاویر کوچک فایل پیوست 43c4ed288065b39a267a2d153010dbb3_xl.jpg   3-2012-ducati-diavel.jpg   4-2012-ducati-1199-panigale-superbike1.jpg   6-092911-2012-ducati-sf848-wheelie.jpg   5-test-ride-ducati-hypermotard-1100-evo-sp-608x425.jpg   1-2012-ducati-monster-796-preview-5.jpg   2-2012-ducati-multistrada1200f-small.jpg  



طبقه بندی: عکس،  مطالب درباره موتور،  دانستنی، 
[ یکشنبه 29 مرداد 1391 ] [ 03:03 ق.ظ ] [ محمد رضا عالی پور ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Tempdownload :.

درباره وبلاگ

نظر سنجی
سلام به همه ی دوستان گلم دوستان به نظر شما پست های کدام مدیر بیشتر جلب نظر شما می کند؟



آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
Online User